
Згідно з новими директивами, які мають набрати чинності у 2025 році, у Європейському Союзі буде створено єдину систему визнання заборони на водіння. Якщо водія позбавлено права керування транспортним засобом в одній країні ЄС, це автоматично набуває чинності і в інших державах-членах.
Система покликана посилити безпеку на дорогах і унеможливити ситуації, коли водії, позбавлені прав у своїй країні, продовжують їздити, користуючись посвідченням, виданим в іншій державі. Новий механізм також передбачає створення спільної бази даних порушень, доступної для національних поліцейських та прикордонних органів, що дозволить оперативно реагувати на транскордонні інциденти.
Крім цього, передбачається уніфікація систем штрафних балів. У Франції, наприклад, діє система з 12 балів, де за порушення знімається від 1 до 6 балів, а після досягнення нуля — права анулюються. У Німеччині діє система, заснована на накопиченні балів у Flensburg. Іспанія вже запровадила цифровий моніторинг штрафів із попередженням перевізника через мобільний застосунок.
Уніфікація дозволить перевізникам краще контролювати поведінку своїх водіїв на міжнародному рівні. Очікується також впровадження цифрової картки водія нового зразка, яка міститиме інформацію про всі правопорушення в ЄС, включно з попередніми анулюваннями прав, штрафами та накопиченими балами.
Системи штрафних балів залишаться різними, але наслідки стануть єдиними
Це підвищить відповідальність, особливо для професійних водіїв, і покращить дисципліну в транспортних компаніях.
– Польща: до 24 штрафних балів (20 для новачків) — позбавлення прав.
– Німеччина: 8 балів, порушення оцінюються суворіше.
– Франція: починається з 12 балів, які втрачаються за порушення.
– Італія: старт з 20 балів, які можна відновити за хорошу їзду.
– Іспанія: починається з 8 балів, максимум 15 за безаварійну їзду.
– Данія: система «кліпс», три попередження за три роки — позбавлення прав.
– Норвегія (не ЄС): максимум 8 балів за три роки.
– Великобританія (після Brexit): 12 балів за три роки, новачки — 6 балів.
Статистика
Згідно з даними Європейської ради з безпеки дорожнього руху (ETSC), щороку в ЄС фіксується близько 4 000 випадків, коли водії, позбавлені прав у своїй країні, спричиняють ДТП в інших державах. Очікується, що централізація баз даних зменшить цей показник на 60% протягом перших трьох років. У пілотному проєкті в Бельгії та Нідерландах за рік кількість таких порушень зменшилася на 35%. Це свідчить про ефективність системи обміну інформацією про правопорушення між країнами ЄС.
Читайте також: Іспанія планує заборонити куріння в робочих транспортних засобах: вантажівки та фургони під прицілом нового антитютюнового закону