
Норвегія стала піонером у вдосконаленні інфраструктури для важкого транспорту, запровадивши масштабні зміни, що суттєво впливають на логістику та екологію. Із грудня 2020 року ця скандинавська країна надала розширений доступ для подовжених вантажівок (довжиною до 25,25 метра і масою до 60 тонн) до нових транспортних коридорів. Якщо раніше вони могли рухатися лише по 5 150 км основних автошляхів, то тепер для них відкрито понад 55 000 км спеціалізованих маршрутів, зокрема тих, що використовуються для перевезення лісу.
У 2025 році у Норвегії запроваджують "смуги інтенсивного руху" (tungtrafikkfelt),розроблені спеціально для автобусів і вантажівок з повною масою понад 7,5 тонн. Подібні ділянки вже раніше були створені в районі Фредрікстада та на трасі E6 поблизу Осло. Тепер влада затвердила третю ділянку — трасу E18 між Аскером і Хольменом.
Чому це важливо?
З кожним роком потреба в ефективному русі важкого транспорту зростає. Впровадження виділених смуг для транспорту понад 7,5 тонн у Норвегії є передовим рішенням, яке допоможе уникнути перевантаження доріг та підвищить загальну ефективність логістики.
Цей крок має на меті не лише підвищити ефективність логістики, а й значно знизити викиди CO₂, скорочуючи кількість рейсів і навантаження на дороги. Такий підхід стає прикладом для інших країн, що прагнуть поєднувати екологічні цілі з економічною ефективністю.
Подібні ініціативи у світі: досвід інших країн
Швеція та Фінляндія
Швеція та Фінляндія також експериментують із використанням подовжених вантажівок. У Фінляндії дозволено рух транспортних засобів до 34,5 м довжиною, що є одним із найвищих показників у Європі. Це дає змогу зменшити кількість рейсів та витрати пального.
Австралія — дороги для "автопоїздів"
Відомі своїми "road trains" (автопоїздами), які можуть досягати довжини понад 50 м, австралійські траси у віддалених регіонах мають спеціально укріплене покриття. Ці дороги створені для руху гігантських вантажівок, що перевозять ресурси з шахт і ферм до портів.
Канада — спеціальні коридори для лісовозів
У лісистих районах Канади, особливо в провінції Британська Колумбія, існують сезонні маршрути для важких лісовозів. Ці маршрути ретельно контролюються щодо навантаження на вісь, а також погодних умов, які можуть впливати на безпеку перевезень.
Німеччина — тестування електричних вантажівок на спеціальних смугах
У Німеччині на окремих автобанах тестуються електрифіковані смуги (eHighways), де вантажівки з електропантографами можуть заряджатися під час руху. Це поки що пілотний проєкт, але він відкриває перспективи для сталого транспорту.
США — вантажні коридори в мегарегіонах
У США активно впроваджується концепція "freight corridors" — окремих маршрутів для перевезення товарів між портами та логістичними центрами. У штаті Каліфорнія, наприклад, будуються багатосмугові автостради з відокремленими секціями для комерційного транспорту.
Читайте також: Митне законодавство України — гармонізація з ЄС