
Учасники третього засідання спільного комітету Угоди про лібералізацію вантажних перевезень з ЄС ухвалили кілька важливих рішень, пов'язаних із “транспортним безвізом".
Ця угода спрямована на полегшення доступу України до світових ринків, спрощуючи транзит через країни ЄС та зміцнюючи її зв'язки з європейським ринком. Вперше підписана 29 червня 2022 року після початку повномасштабного вторгнення Росії, ця угода значно збільшила обсяги автомобільних перевезень між Україною та ЄС, що позитивно вплинуло на обидві економіки.
Угоду було продовжено до 30 червня 2025 року з автоматичним поновленням на шість місяців, якщо жодна зі сторін не висловить заперечення або не надасть вагомі та чіткі докази серйозних проблем у своїй сфері автомобільних перевезень, або ж якщо цілі угоди більше не можуть бути досягнуті.
Під час додаткового розгляду, було прийнято рішення про створення робочої групи для аналізу ефективності реалізації "транспортного безвізу". До її складу увійдуть представники як України, так і європейських країн. На експертному рівні розглядатимуться проблемні питання, будуть проводитися необхідні консультації та відшукуватимуться взаємовигідні рішення.
Іншим важливим рішенням стало визнання смарт-тахографів у міжнародних перевезеннях. Міністерство зазначило, що це суттєво спростить роботу українських перевізників і дозволить їм повноцінно використовувати нові вантажівки, які придбані за кордоном та оснащені смарт-тахографами. До цього часу вітчизняні компанії не могли їх використовувати через відсутність відповідних ключів в Україні, які видаються лише країнам-членам ЄС.
Довідково
З моменту підписання угоди, яка тимчасово спрощує вантажні автомобільні перевезення між Україною та Європейським Союзом, український експорт значно зріс. Зокрема, обсяги експорту збільшилися приблизно на дві третини, а вартість зросла на третину. Це означає, що щомісяця експортується понад 300 000 додаткових тонн товарів.
Водночас імпорт з ЄС в Україну також швидко зростає: обсяги імпорту збільшуються на близько 300 000 тонн щомісяця. Вартість імпорту зростає майже втричі швидше, ніж експорт, досягнувши понад 700 мільйонів євро на місяць у порівнянні з 250 мільйонами євро на місяць.
Ця угода була запроваджена у відповідь на втрату транспортних маршрутів та експортних ринків на Сході України через російську агресію і сприяє солідарності між Україною та ЄС. Вона полегшила доставку в Україну життєво важливих товарів, таких як паливо та гуманітарна допомога, а також дозволила українському експорту, зокрема зерна, руд і сталі, потрапити до ЄС і за його межі.
Аналогічна угода існує між ЄС і Молдовою.