Днями на румунському напрямку офіційно запрацювала цифрова система контролю в’їзду та виїзду EES (Entry/Exit System) — важливий елемент нової прикордонної інфраструктури ЄС. Вона має підвищити швидкість, безпеку та точність фіксації перетинів кордону громадянами третіх країн, зокрема й України. Для логістичних компаній це означає новий етап цифровізації перевезень, який вплине на планування часу в дорозі та організацію міжнародних рейсів.
Запуск EES на румунському кордоні відбувається поетапно. З 10 грудня система почала працювати у пунктах пропуску «Дяківці – Раковець», «Красноїльськ – Вікову де Сус» та «Дякове – Халмеу». У цих локаціях уже збираються установчі та біометричні дані всіх, хто в’їжджає або виїжджає з території Румунії. Пункт пропуску «Порубне – Сірет» буде підключений до системи 9 січня 2026 року, а решта румунських КПП приєднаються до EES 10 березня 2026-го. Варто нагадати, що у «Солотвино – Сігету-Мармацієй» система працює ще з 12 жовтня, ставши одним із перших румунських пунктів цифрової реєстрації. Решта КПП на румунському кордоні планують підключення з 10 березня 2026 року.
Процедура EES є чітко регламентованою та максимально автоматизованою. Під час першого перетину кордону громадянин третьої країни проходить сканування паспорта, фотографування та зняття відбитків пальців (окрім дітей молодше 12 років — їх відбитки не беруть). Усі ці дані формують індивідуальний цифровий профіль. Під час наступних перетинів система звіряє інформацію автоматично, що суттєво скорочує час обробки.
Важливо, що впровадження EES не змінює юридичного порядку перетину кордону. Паспортний контроль здійснюється у звичайному режимі, а сама система працює як інструмент пришвидшення та точнішого обліку перебування іноземців у країнах ЄС. Для перевізників це означає, що формальні вимоги залишаються незмінними, однак час проходження контролю на початковому етапі може дещо збільшуватися через технічні процедури створення профілів.
У довгостроковій перспективі EES стане важливою частиною «розумних кордонів» Європейського Союзу. Система дозволить зменшити людський фактор, мінімізувати затримки, забезпечити ефективний облік днів перебування в Шенгенській зоні та підвищити рівень безпеки транспортних потоків. Для логістичного сектору це особливо важливо: чіткіша аналітика переміщень, прогнозованість часу проходження КПП та цифрові процедури здатні позитивно вплинути на стабільність міжнародних перевезень.
Оскільки Україна активно нарощує обсяги експорту та транзиту через Румунію, цифровізація кордонів має стратегічне значення. Перевізникам варто враховувати нововведення під час планування маршрутів, інформувати водіїв про особливості першого проходження EES та закладати додатковий час у графіки до завершення перехідного періоду.
EES на інших кордонах України: де вже працює або незабаром запрацює
Польща
Польща входить до першої хвилі країн, що активно готуються до повного запуску EES. Система має запрацювати у всіх наземних КПП на кордоні з Україною одразу з офіційним загальноєвропейським стартом — у 2026 році.
Це стосується пунктів:
- «Ягодин – Дорогуськ»,
- «Краківець – Корчова»,
- «Шегині – Медика»,
- «Рава-Руська – Гребенне»,
- «Угринів – Долгобичув»,
- «Грушів – Будомеж»,
- «Смільниця – Кросценко».
Польські прикордонники вже встановлюють технічне обладнання та проводять навчання персоналу.
Словаччина
У Словаччині система EES впроваджуватиметься синхронно з іншими країнами ЄС. Планується, що з 2026 року всі пункти пропуску:
- «Ужгород – Вишнє Нємецьке»,
- «Малий Березний – Убля»
будуть працювати за новими правилами.
Угорщина
Угорщина також входить до переліку держав, де EES набуде чинності одразу в момент офіційного введення системи в ЄС. Це стосується пунктів:
- «Чоп – Захонь»,
- «Лужанка – Берегшурань»,
- «Вилок – Тисабеч».
Угорська сторона вже тестує обладнання для збору біометричних даних.
Молдова / Румунія через транзит
Оскільки Румунія вже розпочала впровадження системи, транзит через Молдову з виходом на румунські КПП також передбачатиме цифрову реєстрацію в EES.
Що зміниться для водіїв і логістичних компаній?
- Перший перетин кордону потребуватиме більше часу, адже відбуватиметься створення цифрового профілю з біометричними даними.
- Подальші перетини будуть значно швидшими — система автоматично звірятиме інформацію.
- Початкова фаза впровадження може супроводжуватися чергами, тому логістам варто закладати додатковий час у маршрути.
- Контроль за дотриманням 90/180 днів стане автоматичним, а отже ризик перевищення дозволеного терміну перебування мінімізується.
- Загальна безпека транспортних потоків зросте, що є важливим для міжнародних вантажоперевезень.
Система EES — це черговий крок до інтеграції європейських цифрових стандартів у сферу митного та прикордонного контролю. Її повномасштабне впровадження у 2026 році стане важливою віхою у розвитку сучасної та безпечної логістичної інфраструктури Європи.
Читайте також: Посилення штрафів у Європі з 2026 року: що важливо знати водіям вантажівок і логістичним компаніям