
Напередодні зимового періоду в Україні триває масштабна перевірка технічного стану автомобільних доріг державного значення. До комісійного обстеження залучені фахівці Служб відновлення у регіонах, представники Патрульної поліції, «Укртрансбезпеки» та підрядні організації. Головна мета — визначити обсяги необхідних ремонтних робіт і вчасно усунути всі недоліки, які можуть вплинути на безпеку руху взимку.
Комплексна перевірка стану інфраструктури
Під час інспектування спеціалісти детально оцінюють стан проїзної частини, узбіч, тротуарів, смуг відведення, придорожніх зон і зупинкових павільйонів. Перевіряється робота систем зовнішнього освітлення та відеоспостереження, які забезпечують контроль за станом покриття та дозволяють оперативно реагувати на зміни дорожньої ситуації.
Особливу увагу приділяють ділянкам із підвищеним рівнем аварійності та місцям концентрації ДТП. Також обстежуються залізничні переїзди та під’їзди до них, стоянки й майданчики для тимчасового відстою транспорту, смуги відведення та зони габаритно-вагового контролю. Окремо перевіряються ділянки, де наявні тимчасові перешкоди для руху, а також рекламні конструкції та об’єкти дорожнього сервісу, розташовані в межах смуги відведення.
Результати обстежень фіксуються у спеціальних актах, на основі яких складаються плани для проведення ремонтних і профілактичних робіт. Виявлені недоліки усуваються до початку холодів, щоб забезпечити безпечний і стабільний рух транспорту в зимових умовах.
Наслідки непідготовлених доріг
Якщо дороги не підготувати належним чином, наслідки можуть бути відчутними не лише для водіїв, а й для економіки загалом. Зростає кількість дорожньо-транспортних пригод через ожеледицю, неочищені узбіччя чи руйнування покриття. Перевізники зазнають додаткових витрат через вимушені об’їзди, затримки та пошкодження транспорту, а графіки постачань порушуються, що безпосередньо впливає на логістичний ланцюг між регіонами та міжнародними партнерами.
За даними «Укравтодору», взимку 2023–2024 років через незадовільний стан доріг зафіксовано понад 3 800 ДТП, у яких загинуло 116 людей і травмовано понад 5 000. Близько 20% аварій сталися через слизьке покриття, яке не було своєчасно оброблене.
Відповідальність і штрафи
Відповідальність за підготовку доріг державного значення несуть Служби автомобільних доріг областей та відповідні підрядні організації. Вони зобов’язані забезпечити справний стан покриття, наявність необхідної техніки для розчищення снігу, регулярну обробку протиожеледними матеріалами та встановлення попереджувальних знаків у разі небезпечних ділянок.
Згідно зі статтею 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, посадові особи, винні у неналежному утриманні доріг, можуть бути оштрафовані на суму від 1 020 до 1 700 гривень. Якщо недбалість призвела до аварій або людських жертв, відповідальні особи несуть кримінальну відповідальність відповідно до статті 288 Кримінального кодексу України, що передбачає покарання до п’яти років позбавлення волі.
Окрім цього, підрядники, які не виконують зобов’язань щодо зимового утримання доріг, можуть бути виключені з державних тендерів і позбавлені ліцензії на подальші роботи.
Регулярне обстеження та своєчасне усунення недоліків дорожньої мережі — запорука безпеки руху, зниження аварійності та стабільної роботи логістичних маршрутів. Для транспортної галузі це означає менше затримок, нижчі витрати та більшу передбачуваність перевезень у холодний період року. Україна послідовно вдосконалює систему контролю за станом доріг, наближаючи стандарти їх утримання до європейського рівня.
Читайте також: Транспортна розв’язка на трасі М-05: будівництво триває