
У відповідь на збільшений потік транспорту на Півдні країни, поблизу пункту пропуску «Рені – Джюрджулешть» (кордон з Молдовою) розпочато будівництво сучасного логістичного хабу зі стоянкою для вантажного транспорту. Новий об'єкт передбачає облаштування до 300 паркомісць, сервісної зони, пункту митного оформлення, камер відеоспостереження, зони відпочинку для водіїв та електронної черги на виїзд.
Проєкт реалізується за участі місцевої влади, Міністерства інфраструктури України та за підтримки міжнародних донорів, зокрема Європейського інвестиційного банку та Програми ООН з розвитку (UNDP). Його головна мета — зменшити черги, пришвидшити перетин кордону та забезпечити комфортні умови для далекобійників, які нині змушені чекати по 2–3 доби на відкритому просторі без інфраструктури.
Загальна мережа стоянок на трасі Одеса – Рені
З початку запровадження воєнного стану на цій критично важливій трасі було облаштовано щонайменше шість тимчасових або стаціонарних стоянок для вантажівок, включно з ділянками біля селищ Орлівка, Маяки, Тузли, Саф’яни, а також безпосередньо біля КПП «Рені» та «Орлівка – Ісакча». Їх сукупна пропускна спроможність — понад 1000 вантажних автомобілів. Стоянки функціонують як місця для накопичення транспорту перед перетином кордону та запобігають перевантаженню дорожньої мережі.
Основні напрямки вантажоперевезень
З моменту початку повномасштабної війни маршрут через Південну Бессарабію (Одеса – Рені) став ключовим для експорту українських товарів, оскільки морські порти були частково заблоковані або атаковані. Зокрема, переважає перевезення:
- агропродукції (зерно, кукурудза, соняшникова олія),
- металургійної сировини,
- будівельних матеріалів,
- паливно-мастильних матеріалів.
Вантажі прямують до портів Галац і Констанца (Румунія), далі — морським транспортом до Італії, Туреччини, Іспанії та країн Північної Африки.
Ефект впровадження стоянок та електронної черги
Завдяки відкриттю додаткових стоянок та пілотному запуску електронної системи черг (eQueue) на ПП «Орлівка – Ісакча» та «Рені – Джюрджулешть», середній час очікування зменшився з 60–72 годин до 36–40 годин. За даними Одеської ОВА, потік транспорту на основних вузлах став більш контрольованим, а кількість ДТП і дорожніх інцидентів на трасі скоротилася на 28% у 2023 році порівняно з 2022-м.
Досвід і статистика
За підрахунками Мінінфраструктури, у 2023 році ПП «Рені – Джюрджулешть» перетнуло понад 150 тис. вантажівок, з яких понад 60% прямували до/з країн ЄС. Очікується, що після запуску повноцінного хабу середній час проходження кордону зменшиться ще на 30–40%. У Польщі, Угорщині та Словаччині подібні стоянки працюють із системами попередньої електронної черги (eQueue), що вже скоротило затори на 50–60%.
Читати також: ЄС вводить нові правила визнання заборони на водіння у всіх країнах-членах