
5 червня 2025 року під час засідання Змішаної комісії, до складу якої ввійшли представники Мінрегіону України та Міністерства транспорту Норвегії, було ухвалено рішення про продовження дії транспортно-лібералізаційного режиму («транспортний безвіз») для вантажних перевезень до 31 грудня 2025 року.
Що означає нова угода
- Вантажівки класу Euro‑5 і вище можуть виконувати транзитні та прямі рейси між Україною та Норвегією без необхідності отримання спеціальних дозволів
- Режим передбачає автоматичне продовження після 2025 року за умови дотримання умов чинного протоколу
- Це вже друге подовження з моменту впровадження першої угоди у серпні 2023 року
"Живі цифри" і контекст
- 35 країн вже мають діючі угоди в рамках транспортного безвізу з Україною, включаючи Норвегію та всі держави ЄС
- Скасування візових та дозвільних вимог дозволяє перевізникам заощаджувати від 20% до 30% часу на оформлення документів і проходження процедур
- З огляду на блокаду Чорного моря в 2022 році, такі угоди стали ключовим засобом підтримки логістичного експорту й транзиту
Переваги для українських перевізників
- Прискорення логістики
— можна виконувати прямі рейси без затримок на кордоні та бюрократичних перепон - Оптимізація витрат
— менше часу на оформлення = менше витрат на простій, дозволи, персонал - Розширення доступу
— особливо важливо для малого й середнього бізнесу, який раніше мав обмежений доступ до скандинавського ринку - Підвищення конкурентоспроможності
— українські компанії отримують переваги перед перевізниками з інших країн у сегменті B2B-перевезень налагоджених маршрутів
Геополітичний вимір і виклики
- Режим «транспортного безвізу» — це не лише логістична ініціатива, а й символічний знак довіри з боку Європи, адже Норвегія не є членом ЄС, але бере участь у тісній співпраці з Україною
- Хоча прогрес відчутний, результати не завжди втілюються безперешкодно: деякі країни повідомляють про локальні протести перевізників, які стурбовані конкуренцією
Що далі?
- Українська влада планує розширити географію та глибину таких угод: торік було погоджено транспортний безвіз з Чорногорією, а з 1 червня 2024 року — з Туреччиною й Північною Македонією
- Продовження режиму до кінця 2025 року створює стратегічну точку входу для подальшого євроінтеграційного логістичного курсу
Продовження транспортно-лібералізаційної угоди між Україною та Норвегією є важливим показником логістичної стратегії України. Для бізнесу це — зручно, ефективно і вигідно, а для держави — це крок до побудови нової транспортної мережі, інтегрованої у європейську економічну систему. Після 2025 року слід очікувати ще ширшого розширення географії "транспортного безвізу" задля стабільного економічного росту.
Читайте також: Новітній підхід до контролю на кордоні: бодікамери як гарантія прозорості роботи митниці