У жовтні офіційно стартували роботи зі створення масштабної міжнародної автомагістралі Ясси–Кишинів–Одеса, яка має з’єднати Україну, Молдову та Румунію з європейською мережею швидкісних доріг.
Проєкт розглядається як ключова складова транспортного коридору Балтика–Чорне море, який об’єднає транспортні потоки Північної, Центральної та Східної Європи, забезпечуючи швидкий транзит вантажів між портами Одеси, Гданська, Констанци та Риги.
Перший етап — міст через Прут
Розпочато будівництво нового мосту через річку Прут на кордоні Молдови та Румунії.
Він стане центральною ланкою, яка забезпечить з’єднання між майбутньою трасою з боку Кишинева та румунською автомагістраллю A8 (Târgu Mureș – Iași – Ungheni).
Міст матиме довжину близько 260 метрів, пропускну спроможність понад 10 тисяч транспортних засобів на добу та сучасну інфраструктуру для митного і транспортного контролю.
Будівництво триватиме приблизно півтора року.
Ініціатори та фінансування проєкту
Проєкт ініційовано спільно урядами Румунії, Молдови та України у партнерстві з Європейською комісією.
Він є частиною програми TEN-T (Trans-European Transport Network), що спрямована на розвиток єдиної транспортної мережі ЄС і сусідніх країн.
Фінансування здійснюється за рахунок:
- Європейського інвестиційного банку (EIB) — близько 320 млн євро;
- Європейського банку реконструкції та розвитку (EBRD) — 210 млн євро;
- Фонду “Connecting Europe Facility” (CEF) — 180 млн євро на перший етап;
- Урядів Молдови, України та Румунії — спільно ще понад 150 млн євро.
Загальна вартість проєкту оцінюється приблизно у 850–900 млн євро, з перспективою збільшення бюджету після початку другого етапу — будівництва нових ділянок траси на території Молдови та України.
Навіщо ця дорога важлива
Нова автомагістраль дозволить значно скоротити шлях між Одесою, Кишиневом і Яссами, зменшивши відстань до Європи на 120–150 км.
Час перевезення вантажів до портів Румунії та Центральної Європи скоротиться на 4–6 годин.
Для транспортних компаній це означає нижчі логістичні витрати, стабільні маршрути доставки й менше простоїв на кордонах.
Новий коридор також зменшить навантаження на перевантажені переходи, зокрема в Паланці, Сіреті та Рені.
Окрім економічного ефекту, проєкт має політичне та стратегічне значення — він зміцнює інтеграцію України та Молдови з Європейським Союзом і розширює можливості для торгівлі, транзиту та співпраці у сфері безпеки.
Логістичне значення для регіону
Автомагістраль стане частиною розгалуженої системи європейських транспортних коридорів — Via Carpathia та TEN-T Core Network, які забезпечують сполучення між Балтійським і Чорним морями.
Це створює нові можливості для розвитку логістичних центрів, митних терміналів і промислових зон у Кишиневі, Леушенах, Яссах та на території Одеської області.
Вона дозволить:
- створити нові маршрути експорту українського зерна, металу, нафтопродуктів і промислових товарів до ЄС;
- підвищити конкурентоспроможність портів Одеси, Південного та Чорноморська;
- залучити міжнародних логістичних операторів і транспортні компанії до регіону;
- перетворити Кишинів на ключовий логістичний хаб між ЄС і Чорним морем.
Прикордонна співпраця та цифровізація контролю
Одночасно з будівництвом траси модернізуються пункти пропуску на молдовсько-румунському та українсько-молдовському кордонах.
Планується запровадження системи «єдиного вікна» (One Stop Border), яка дозволить проходити перевірку лише один раз, із залученням прикордонників і митників обох країн.
Серед головних змін:
- електронне оформлення вантажів у спільній базі даних ЄС;
- можливість попереднього бронювання часу перетину кордону для вантажівок;
- розширення інфраструктури стоянок, терміналів і пунктів сервісу;
- встановлення спільних камер відеофіксації та вагових систем.
Ці нововведення скоротять час проходження митного контролю з кількох годин до приблизно 30–40 хвилин, що особливо важливо для великовантажного транспорту.
Спільна транспортна стратегія
Міністерства інфраструктури України, Молдови та Румунії підписали меморандум про створення спільного транспортного простору, який передбачає:
- узгодження технічних стандартів доріг і мостів;
- єдині вимоги до безпеки руху вантажівок;
- створення мережі пунктів технічного контролю;
- інтеграцію систем GPS-моніторингу транспорту для транзитних маршрутів.
У рамках співпраці планується також відкриття європейського логістичного центру у Кишиневі, який об’єднає інформаційні потоки для митних, транспортних і прикордонних служб.
Очікувані результати
Після завершення всіх етапів будівництва транспорт з Одеси зможе безпосередньо виходити на автомагістраль A8, а далі — до Польщі, Чехії, Австрії та Німеччини.
Це значно підвищить привабливість Чорноморського регіону для європейських інвесторів.
Очікується, що:
- товарообіг між Україною, Молдовою та країнами ЄС зросте на 25–30%;
- вартість перевезення одного контейнера зменшиться в середньому на 12–15%;
- прикордонні області отримають нові робочі місця, а малі підприємства — додаткові можливості для розвитку.
Міжнародна автомагістраль Ясси–Кишинів–Одеса — це не лише дорога, а символ об’єднання транспортних, економічних і політичних інтересів Східної Європи.
Вона сприятиме розвитку торгівлі, стабільності та безпеки у всьому регіоні, відкриваючи нову еру інтеграції України та Молдови до єдиного європейського транспортного простору.
Читайте також: Україна запускає стратегічний проєкт розвитку траси М-15 Одеса — Рені