
У квітні 2025 року Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) та Єврокомісія (ЄК) оголосили про виділення €50 млн на модернізацію ключових залізничних прикордонних переходів України з Польщею, Словаччиною, Угорщиною та Румунією, в рамках ініціативи EU–Ukraine Solidarity Lanes
Що профінансують
- Ремонт та розширення колій
Відновлення зношених рейкових ділянок біля кордону, що дозволить збільшити швидкість руху до 70 км/год та покращити вантажопотік - Перенесення зон вагових перевірок
Переміщення інспекцій у логістичні коридори з метою розвантаження пропускних пунктів - Реконструкція інтермодальних терміналів
Включно з установкою гакових кран-балок (gantry cranes) для пришвидшення перевантаження між вагонами і контейнерами - Модернізація вагових пунктів
Автоматизація систем, які дозволять пришвидшити пропуск вагоном — мінімізувати затримки та людський фактор
Стратегічні цілі
- Збільшення швидкості транзиту – модернізовані ділянки дозволять зняти вузькі місця, особливо в рамках Solidarity Lanes, які з 2022 року забезпечили експорт 183 млн тонн товарів, з них 92 млн тонн агропродукції
- Підтримка експорту України – вантажі стануть рухатись більш ефективно завдяки прискореному руху та новим логістичним вузлам
- Поглиблення євроінтеграції – проект сприяє переходу до європейських стандартів залізничної інфраструктури (ремонт кордоні, покращення систем сигналізації)
- Захист транспортної безпеки – забезпечення безперебійного сполучення через кризові та екстрені ситуації з урахуванням кліматичних та геополітичних викликів
Економічний та інфраструктурний резонанс
- Покращення пасажирських перевезень – модернізовані колії та точки контролю будуть обслуговувати як вантажні, так і пасажирські потяги
- Сприяння транзитним потокам – Україна стає більш привабливою транзитною платформою через Європу: країна вже має аналогічні проекти із Словаччиною, Угорщиною, Румунією
- Підтримка від ЄС – €50 млн від ЄІБ – це лише частина масштабного фінансування: раніше ЄІБ виділив €100 млн у 2022 році на термінові ремонти, а загальна сума підтримки сягає €150 млн у рамках Ukraine Facility
Довгострокова перспектива
- Євроколієвий міст – нинішній проект – перший крок до масштабної мережі євроколії в Україні. Ранній трафік між Латвійськими та польськими напрямами вже прокладки EU стандартної колії в Чопі – Ужгороді триває з 2024 року .
- Інтеграція з TEN‑T – проект посилює позицію України в Транс’європейській транспортній мережі (TEN‑T), заклавши основу для вільногокоридору без вузьких місць.
Спільна програма від ЄІБ та Єврокомісії з модернізації залізничної інфраструктури на кордоні з Польщею, Словаччиною, Угорщиною та Румунією — це не просто інвестиція у рейки. Це стратегічний посил для повної інтеграції українських логістичних ланцюгів у ринок ЄС, скорочення часу доставки, підвищення ефективності та зміцнення транспортної безпеки держави.
Читайте також: На автодорозі Т-16-07 Ізмаїл – Кілія – Вилкове завершується капітальний ремонт мосту через канал Кофа