
У 2025 році компанія Mercedes-Benz представила проривну розробку, яка може змінити правила гри у сфері транспортних технологій: автомобільну фарбу, що здатна генерувати електроенергію від сонячного світла. Ця інновація поєднує функції декоративного покриття та фотогальванічного генератора, відкриваючи нову еру в енергонезалежному автотранспорті.
Як працює «сонячна фарба»?
Ця технологія базується на перовскітових сонячних елементах нового покоління, які мають вищу ефективність за традиційні кремнієві панелі та можуть бути нанесені як тонкий шар на будь-яку поверхню — включно з вигнутими кузовними панелями автомобіля. Ці елементи інтегруються у спеціальний хімічний склад фарби, що наноситься звичайним методом лакофарбового покриття.
Основні характеристики:
- Генерація до 2–4 кВт·год електроенергії на день (залежно від погодних умов і площі кузова).
- Працює навіть у хмарну погоду завдяки високій чутливості до дифузного світла.
- Термін служби понад 10 років, з поступовим зниженням ефективності.
Для чого ця технологія потрібна автотранспорту?
Енергія, яку генерує ця фарба, не призначена для заміни основного двигуна (принаймні на нинішньому етапі), але її більш ніж достатньо для:
- Підзарядки акумуляторів на електричних або гібридних авто.
- Живлення кондиціонерів, холодильного обладнання, мультимедійних систем чи навігації.
- Забезпечення живлення в разі простою або стоянки автомобіля без використання основного акумулятора.
Переваги для логістики та вантажного транспорту
Для транспортних компаній, особливо в умовах високих цін на енергоносії, ця технологія може стати ключовим фактором економії та конкурентної переваги. Вона пропонує:
Зниження експлуатаційних витрат
Завдяки генерації власної електроенергії зменшується навантаження на основний акумулятор та знижується витрата пального в гібридних моделях.
Енергонезалежність на маршрутах
Фура, яка зупиняється для відпочинку водія, зможе використовувати енергію від фарби для автономного живлення холодильника, освітлення чи охоронної системи.
Зменшення вуглецевого сліду
Інтеграція такої фарби на великій кількості вантажного транспорту дозволить зменшити викиди CO₂ — що є важливою складовою екологічної політики ЄС.
Коли чекати масового впровадження?
У Mercedes-Benz заявили, що технологія вже проходить фінальні тести на прототипах електровантажівок та фургонів. Очікується, що перші комерційні моделі з «сонячною фарбою» будуть випущені у 2027 році, спочатку — в сегменті міського дистрибуційного транспорту, а згодом — і на міжміських магістральних тягачах.
У довгостроковій перспективі компанія планує співпрацю з виробниками напівпричепів і контейнерних платформ, щоб максимально збільшити площу для генерації енергії — наприклад, через фарбування дахів причепів.
Перспективи розвитку
Інтерес до технології виявили також інші автовиробники — зокрема Hyundai, Volvo Trucks та BYD, які розглядають можливість ліцензування цієї технології. Аналітики прогнозують, що до 2030 року понад 15% комерційного транспорту в Європі може бути оснащено подібними рішеннями.
Фарба, яка виробляє електроенергію, — це не лише креативна ідея, а й технічно зріле рішення, здатне радикально змінити концепцію енергоспоживання у транспортній логістиці. Вона відкриває нові можливості для зниження витрат, енергонезалежності та екологічної відповідальності — трьох ключових чинників, що формують майбутнє галузі.
Читайте також: Порушення митного законодавства в Україні: аналітика за січень–квітень 2025 року